- Szczegóły
- Kategoria: Innowacje i biznes
- Odsłon: 171
Na poligonie w Nowej Dębie, gdzie ćwiczą żołnierze 18 Dywizji Zmechanizowanej oraz 21 Brygady Strzelców Podhalańskich trwają intensywne testy umundurowania i oprzyrządowania, opracowanego w ramach Zaawansowany Indywidualny System Walki (ZISW) Tytan - poinformowała Polska Grupa Zbrojeniowa na platformie X.
Umundurowanie i oporządzenie ZISW #Tytan w trakcie intensywnych testów poligonowych.
— Polska Grupa Zbrojeniowa🇵🇱 (@PGZ_pl) November 27, 2023
Zdjęcia @Zelazna_Dywizja i @21_bsp #pgz #Maskpol #FBRadom pic.twitter.com/fPmIQRgJNp
Celem projektu ZISW Tytan było opracowanie nowego kamuflażu, oporządzenia taktycznego, mundurów nowej generacji i kompleksowej modernizacji wyposażenia indywidualnego. W sumie cały system składa się z łącznie z 104 elementów, w tym również z karabinka MSBS Grot 5,56 mm i pistoletu Ragun 9 mm.
Podczas tegorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach PSO Maskpol SA przedstawił różne elementy tego systemu, takie jak bielizna termiczna, hełm balistyczny, a także inne wersje systemu jak np. zimowa.
Należy przypomnieć, że umowę na realizację fazy badawczo-rozwojowej ZISW Tytan – pod dwuletniej negocjacji z krajowym przemysłem i ośrodkami naukowymi - podpisano w siedzibie PCO S.A w czerwcu 2014 r. W skład konsorcjum ZISW Tytan weszły: PCO S.A. jako lider, Polski Holding Obronny, Bumar Elektronika, Fabryka Broni Łucznik, Przedsiębiorstwo Sprzętu Ochronnego Maskpol, WB Electronics, Wojskowa Akademia Techniczna, MESKO, Zakłady Metalowe DEZAMET, Wojskowy Instytut Medycyny Lotniczej, Wojskowy Instytut Higieny i Epidemiologii, Radmor SA, Zakłady Mechaniczne Tarnów. Jednocześnie podpisano umowę ramową na dostarczenie 14 tysięcy kompletnych systemów „żołnierza przyszłości". Ry
Zdjęcie: PGZ SA
- Szczegóły
- Kategoria: Innowacje i biznes
- Odsłon: 161
Spółka JELCZ Sp. z o.o. przekazała pierwszy egzemplarz pojazdu zintegrowanego z koreańską wyrzutnią K239 Chunmoo do 18. Pułku Artylerii w Nowej Dębie. Zestaw składa się z koreańskich wyrzutni i efektorów, a polscy producenci odpowiadają za elektronikę ( system TOPAZ z Grupy WB) i podwozie. W miarę postępów tego programu udział polskiego przemysłu w produkcji tego typu pojazdów będzie wzrastał.
Pojazd marki JELCZ, który został zintegrowany z południowokoreańską wyrzutnią, to podwozie typu P882.57. Jest to samochód z opancerzoną kabiną trzymiejscową, w układzie czteroosiowym z napędem 8x8. Pojazd został przystosowany do jazdy po drogach o twardej nawierzchni oraz w warunkach terenowych. Masa całkowita pojazdu może wynosić do 22,5 ton. Pojazd o długości 11 m i szerokości 2,8 m ma zdolność pokonywania przeszkód terenowych o wysokości maksymalnej do 30 cm. Pokona także rów o szerokości do 60 cm i przeszkodę wodną o głębokości do 1m.
System HOMAR-K zdolny jest do wystrzeliwania kilku typów kierowanych pocisków rakietowych. Wyrzutnia wyposażona jest w dwa zasobniki rakietowe, które mogą pomieścić 2 rodzaje rakiet. W każdym zasobniku mieści się, w zależności od stosowanej amunicji: 6 kierowanych rakiet kalibru 239 mm o zasięgu 80 km, albo 1 kierowana taktyczna rakieta kalibru 600 mm o zasięgu 290 km.
Podpisana w grudniu ubiegłego roku umowa dostawy zakłada dostarczenie 59 sztuk pojazdów w różnych konfiguracjach dostosowanych do wymogów programu, w tym podwozi dostosowanych do przewozu rakiet, modułów wyrzutni czy systemów dowodzenia i łączności. Zamówienie obejmuje również przeprowadzenie badań, opracowanie dokumentacji technicznej oraz realizację szkoleń dla kierowców i obsługi technicznej pojazdów. Dostawy wszystkich pojazdów mają zostać zrealizowane w latach 2023-2026.
Szybki termin realizacji zamówienia był możliwy dzięki nowemu modelowi współpracy pomiędzy nami i koreańskim partnerem. Do Korei wysłane zostały pierwsze podwozia, by tam na miejscu dokonać ich integracji z wyrzutnią i przeprowadzić wymagane testy i próby. W pracach związanych z integracją wyrzutni uczestniczyli nasi pracownicy. Taki model współpracy biznesowej pozwolił na skrócenie okresu niezbędnego do opracowania finalnej konstrukcji.- informuje prezes Zarządu JELCZ Sp. z o.o. Marcin Runowicz.
Do końca tego roku na potrzeby naszej armii ma łącznie zostać przekazanych jeszcze kilkanaście wieloprowadnicowych wyrzutni rakiet Homar-K. Obecnie trwają prace związane z integracją koreańskich wyrzutni z podwoziami oraz polskimi systemami i podzespołami.
***
Umowa podpisana 4 listopada 2022 r. w Warszawie przez Agencję Uzbrojenia i południowokoreańską spółkę Hanwha Aerospace zakłada, że w latach 2023-2027 Polska otrzyma 218 modułów wyrzutni K239 stanowiących wyposażenie 12 dywizjonów (+ dwie wyrzutnie do celów szkoleniowych), wraz z pakietem logistycznym i szkoleniowym.
Pakiet szkoleniowy przewiduje szkolenie personelu technicznego zarówno w Korei, jak i w Polsce, natomiast pakiet logistyczny obejmuje m.in. urządzenia diagnostyczne i zapas części zamiennych. Wykonawca zapewnia również wsparcie serwisowe na terenie Polski od chwili przybycia pierwszych wyrzutni.
15 września br. do Polski przybył pierwszy transport morski, obejmujący 11 modułów południowokoreańskiej wyrzutni systemu HOMAR-K, gotowych do integracji z polskimi podzespołami i ZZKO TOPAZ. 2 listopada przybyły kolejne 4 moduły. W bieżącym roku, tj. 21 sierpnia i 2 listopada, również drogą morską, dostarczono zamontowane w Republice Korei na podwoziach JELCZ wieloprowadnicowe wyrzutnie rakietowe HOMAR-K. Ry
Fot. 18 pułk artylerii
- Szczegóły
- Kategoria: Innowacje i biznes
- Odsłon: 459
- Szczegóły
- Kategoria: Innowacje i biznes
- Odsłon: 236
Po raz trzeci międzynarodowi eksperci spotkali się, 22 bm. by podsumować dotychczasowe działania i uzgodnić wspólne plany, których celem jest rozwój oraz zwiększenie zarówno doskonałości przemysłowej sektora lotniczo-kosmicznego jak i obronności obydwu krajów.
Wydarzenie podzielone było na dwie części: konferencyjną prowadzoną przez autorytety branży oraz sesję networkingową z udziałem wszystkich obecnych firm. Spotkanie oficjalnie rozpoczęte zostało przez Jego Ekscelencję Ambasadora Republiki Włoskiej w Polsce Luca Franchetti Pardo, który podkreślił ogromne znaczenie współpracy włosko - polskiej w tym sektorze.
Wymiana doświadczeń i usług między naszymi krajami jest szansą dla obu państw, by utrzymać i wypracować konkurencyjność oraz innowacyjność tego istotnego dla bezpieczeństwa narodowego sektora – podkreślił Luca Franchetti Pardom ambasador Republiki Włoskiej w Polsce
Włosko-polska synergia
Z rocznym obrotem w wysokości 13 mld euro włoski przemysł lotniczy i kosmiczny plasuje się w pierwszej dziesiątce na świecie i stanowi jeden z najważniejszych, strategicznych sektorów produkcyjnych we Włoszech. W 2022 r. włoski eksport sektora osiągnął 6,5 mld euro, co stanowi wzrost o 17,7% w porównaniu z rokiem poprzednim, a Włochy zajmują 4. miejsce wśród europejskich krajów eksportujących, po Francji, Wielkiej Brytanii i Niemczech. Zorganizowane przez Italian Trade Agency (ITA/ICE) i Ambasadę Włoch w Warszawie, we współpracy z Włoską Izbą Handlowo-Przemysłową w Polsce i strategicznym partnerstwem Leonardo, Włosko-Polskie Forum Lotnicze pomogło również ustalić wspólne wyzwania na nadchodzące lata.
Włochy są drugim największym partnerem handlowym Polski w sektorze lotniczym i kosmicznym, po Stanach Zjednoczonych. W 2022 r., według danych GUS, wartość wymiany handlowej w sektorze lotniczym między Polską a Włochami wyniosła ponad 314 mln euro, co stanowi wzrost o 78,1% rok do roku i potwierdza pozytywny trend wymiany w ostatnich latach między oboma krajami, oparty na silnej współpracy przemysłowej, którego podstawą są niektóre czołowe firmy włoskiego przemysłu lotniczego, takie jak Leonardo, Avio, Thales Alenia Space i inne.
Modernizacja i wzmocnienie możliwości Sił Powietrznych
Podczas wystąpienia Marco Lupo, prezes Leonardo Poland podzielił się swoją perspektywą rozwoju sektora kosmiczno-lotniczego. Przypomniał, że Polska, zgodnie z wcześniejszymi komunikatami przedstawicieli wojska, zainteresowana jest pozyskaniem samolotów przewagi powietrznej, które uzupełnią istniejącą flotę Sił Powietrznych i rozwiną jej zdolności. Zapewnił, że Leonardo jako jeden z partnerów przemysłowych Konsorcjum Eurofighter, proponuje samolot Eurofighter Typhoon, jako najlepsze rozwiązanie dla Sił Powietrznych RP.
– Idea programu Eurofighter wynika z długofalowej strategii obrony i wizji przemysłowej. Obydwa wektory stanowią o sile i bezpieczeństwie kraju - z jednej strony Typhoon jest narzędziem odstraszania i zapewnienia przewagi powietrznej, a z drugiej, dzięki ciągłemu rozwojowi stanowi o doskonałości przemysłowej – zdolności, która jest podstawą bezpieczeństwa narodowego. Uczestnictwo w tym programie, do którego Polska jest zaproszona, ma podwójne korzyści: obronne i przemysłowe – dodał Marco Lupo, prezes Leonardo Poland.
W kolejnej części forum odbyły się dwa panele dyskusyjne, w którym udział wzięli włoscy i polscy eksperci sektora lotniczego i kosmicznego. W pierwszym z nich rozmawiano o możliwościach modernizacji polskich sił zbrojnych, które wynikają ze współpracy obu krajów.
Jacek Libucha, prezes Zarządu PZL-Świdnik przytoczył przykład udanej współpracy międzynarodowej, którym jest rozwój i produkcja najlepszych w swojej kategorii śmigłowców AW101:
– Śmigłowiec ten powstawał we współpracy rządów Włoch i Wielkiej Brytanii, wszedł do służby tych krajów i wielu innych na świecie. Dzisiaj także PZL-Świdnik jest częścią tego międzynarodowego programu – tu powstają niemal kompletne struktury płatowca, nie tylko dla programu polskiego, ale wszystkich innych dla klientów międzynarodowych. Efektem tej współpracy trzech krajów: Polski, Włoch i Wielkiej Brytanii są również morskie śmigłowce AW101 dla Marynarki Wojennej RP.
Zdaniem prezesa Zarządu PZL-Świdnik krajowy program AW149 Ministerstwa Obrony Narodowej opiera się na idei ulokowania produkcji w zakładach PZL-Świdnik, jako głównym wykonawcy tej umowy, która obejmuje także integrację wszystkich systemów śmigłowca oraz uzbrojenia.
Tematem panelu drugiego był rozwój sektora kosmiczno-lotniczego. Wśród panelistów wystąpili Kamila Król z Ministerstwa Rozwoju i Technologii, Andrea Gaggelli, wiceprezes ds. Sprzedaży Optronics & Space Equipment LoB - Leonardo, Paweł Wojtkiewicz, prezes Związku Pracodawców Sektora Kosmicznego; pułkownik Marcin Mazur, wiceprezes Polskiej Agencji Kosmicznej POLSA; gen. bryg. Marcin Górka, Dyrektor Departamentu Innowacji w Ministerstwie Obrony Narodowej, Marcin Dobrowolski prezes Zarządu PIAP SPACE; gen. bryg. Luca Monaco, szef Dowództwa Operacji Kosmicznych, przedstawiciel Włoskiego Ministerstwa Obrony oraz Giampiero Di Paolo Wiceprezes Navigation Italy i Thales Alenia Space. We wspólnej dyskusji określili oni możliwości i korzyści, jakie włosko-polska współpraca może przynieść obu krajom w sektorze lotniczym. Zaznaczyli, że Polska ze swoją specjalizacją i dużym doświadczeniem: w technologiach rakietowych i systemach mikrosatelitarnych, jest bardzo dobrym partnerem w rozwoju sektora. Omówili także doświadczenia obu krajów, a także ich różne podejścia i najlepsze praktyki w tym te dotyczące: AI, innowacyjnych technologii, zaawansowanych badań i zrównoważonego rozwoju.
Trzecią edycję Italian-Polish Aerospace Forum zakończyły spotkania networkingowe, w których udział wzięło ponad 80 przedstawicieli firm i instytucji z sektora lotniczo-kosmicznego. W 10 osobowych grupach wymieniano się spostrzeżeniami i praktykami oraz rozmawiano o możliwej współpracy między firmami. KC
zdjęcie: Agencja Infinity
- Szczegóły
- Kategoria: Innowacje i biznes
- Odsłon: 221
Doskonalenie konstrukcji specjalnych ze szczególnym uwzględnieniem transportu intermodalnego, badania symulacyjne, wdrażanie prototypowych platform i wagonów oraz rozwijanie zintegrowanych systemów logistycznych transportu kolejowego to główne założenia porozumienia podpisanego między Wojskową Akademią Techniczną a PKP CARGO S.A.
Porozumienie o współpracy podpisali 21 listopada 2023 r. prorektor ds. naukowych WAT prof. dr hab. inż. Andrzej Dobrowolski i członek zarządu PKP CARGO S.A. Jacek Rutkowski.
Wiedza i doświadczenie poparte opracowanymi technologiami
Prorektor ds. naukowych prof. Andrzej Dobrowolski podkreślił, że Wojskowa Akademia Techniczna posiada długoletnie doświadczenie w opracowywaniu konstrukcji specjalnych dla transportu kolejowego i drogowego. „W ubiegłym roku przekazaliśmy licencję na produkcję platformy-kontenera, opracowanej przez naszych naukowców z Wydziału Inżynierii Mechanicznej. Konstrukcja ta powstała z myślą o transporcie dłużycy drewnianej i metalowej oraz towarów paletyzowanych, ale przy specjalnym dostosowaniu może też służyć do przewozu zboża z Ukrainy. Posiadamy wybitnych specjalistów w zakresie rozwijania technologii transportowych i odpowiednie zaplecze naukowo-badawcze. Jesteśmy otwarci na współpracę z PKP CARGO w celu realizowania nowych rozwiązań na rzecz aktualnych potrzeb transportu drogowego i kolejowego” – podkreślił prof. Dobrowolski.
Nie tylko zastosowania cywilne, ale też wojskowe
Rozwiązania Wojskowej Akademii Technicznej skierowane do producentów taboru kolejowego mogą mieć podwójne zastosowanie, zarówno cywilne, jak i wojskowe, o czym przypomniał dziekan Wydziału Inżynierii Mechanicznej WAT prof. dr hab. inż. Jerzy Małachowski. „Nasi naukowcy opracowali też wagon z obrotową platformą ładunkową do przewozów intermodalnych, który został objęty krajową i europejską ochroną patentową. Mogą nim być przewożone naczepy samochodów ciężarowych, ale też różne typy pojazdów, takie jak ciągniki czy ciężarówki. Planujemy rozwój tej konstrukcji i dostosowanie jej do przewozu ciężkich pojazdów wojskowych, znajdujących się na wyposażeniu Sił Zbrojnych RP i ich rozładunku w dowolnym miejscu, nawet poza terminalem” – wskazał prof. Małachowski.
Przyszłość polskich przewozów kolejowych wychodzi poza granice kraju
Zdaniem Jacka Rutkowskiego, członka zarządu PKP CARGO S.A., polskie przewozy kolejowe powinny być rozwijane w zakresie transportu międzynarodowego. „Nasza współpraca będzie dotyczyć dwóch obszarów: logistyki i technologii. Jako firma potrzebujemy wiedzy o potencjalnych rynkach, którą da się przełożyć na wiedzę handlową, stąd aspekt logistyczny. Natomiast aspekt techniczny wiąże się z poszukiwaniem sposobów uzyskania przewagi konkurencyjnej. Wojsko Polskie wyposażane jest w nowoczesny sprzęt. Jako narodowy przewoźnik towarowy chcielibyśmy mieć pod swoją pieczą przewozy sprzętu wojskowego, również na linii międzynarodowej. Wojsko powinno budować swoje terminale przeładunkowe, które będą wykorzystywane zarówno w czasie pokoju, jak i na wypadek zagrożeń militarnych. Mamy nadzieję, że wspólnie z WAT opracujemy prace koncepcyjne w tym zakresie dla naszych Sił Zbrojnych” – mówił Jacek Rutkowski.
Wspólne przedsięwzięcia naukowe i dydaktyczne
Współpraca WAT i PKP CARGO S.A. będzie dotyczyć inicjowania i prowadzenia badań naukowych i prac rozwojowych, promowania wyników zrealizowanych badań, w tym opracowanych innowacyjnych rozwiązań technologicznych, doradztwa naukowo-badawczego, konsultacji techniczno-technologicznych i ekspertyz. W planach jest również wspólne kształcenie studentów i doktorantów, w tym organizowanie staży i praktyk. W ramach wymiany wiedzy i doświadczeń porozumienie przewiduje organizowanie szkoleń, kursów i konferencji naukowych.
W spotkaniu w Wojskowej Akademii Technicznej uczestniczyli również Jarosław Kiepura z PKP CARGO i przedstawiciele Wydziału Inżynierii Mechanicznej WAT: dziekan prof. dr hab. inż. Jerzy Małachowski oraz dr hab. inż. Wiesław Krasoń, prof. WAT i dr inż. Grzegorz Sławiński z Instytutu Mechaniki i Inżynierii Obliczeniowej.
***
PKP CARGO S.A. jest wiodącym operatorem kolejowych przewozów towarowych w Polsce i na terenie Unii Europejskiej, a także kluczowym partnerem na Nowym Jedwabnym Szlaku, oferującym usługi transportowe w zintegrowanych łańcuchach logistycznych, łącząc transport kolejowy, samochodowy oraz morski.
żródło: WAT
fot. Katarzyna Puciłowska
- Konferencja pt. "Geopolityczne konsekwencje destabilizacji ładu międzynarodowego"
- Nowości Uniwersytetu Jagiellońskiego: Urządzenie do wykrywania zatopionych materiałów niebezpiecznych
- NCBR ogłosił konkurs na projekty w obszarze bezpieczeństwa i obronności państwa PERUN
- Radiostacje programowalne z RADMOR-u dla Wojska Polskiego