- Szczegóły
- Kategoria: Aktualności
- Odsłon: 968
Dokładnie 80 lat temu polscy żołnierze zdobyli wzgórze Monte Cassino. W rocznicę tej heroicznej bitwy, premier Donald Tusk wspólnie z wicepremierem Władysławem Kosiniakiem-Kamyszem uczestniczyli na Krakowskim Rynku w ustanowieniu święta 2. Dowództwa Korpusu Polskiego – Dowództwa Komponentu Lądowego oraz wręczenia Chorągwi Wojska Polskiego. Prezes Rady Ministrów przekonywał, że bezpieczeństwo Polsce mogą zapewnić tylko cztery wymiary, które realizuje rząd: bezpieczeństwo geopolityczne, europejska obrona powietrzna, bezpieczeństwo wewnętrzne oraz bezpieczna granica. Tylko na ten cel rząd przeznaczy dodatkowe 10 mld zł.
Pamięć o weteranach II Wojny Światowej
W 80 rocznicę bitwy o Monte Cassino 2 Korpus Polski otrzymał imię patrona generała broni Władysława Andersa, a dowódca korpusu generał broni Adam Joks odebrał z rąk dowódcy operacyjnego RSZ generała dywizji Macieja Klisza Chorągiew Wojska Polskiego.
Nazwa Dowództwa 2 Korpusu Polskiego z Krakowa, wywodzi się od nazwy utworzonego 21 lipca 1943 roku 2 Korpusu Polskiego, który pod dowództwem gen. broni Władysława Andersa wsławił się zwycięskimi walkami o Monte Cassino (maj 1944r.), Anconę (lipiec 1944 r.) i Bolonię (kwiecień 1945 r.).
Tego dnia oddano hołd weteranom, którzy udali się do Włoch na obchody 80. rocznicy Bitwy o Monte Cassino. Donald Tusk nawiązał do niedawnego spotkania z weteranami w Kancelarii Premiera. Bohaterowie spod Monte Cassino mówili, że są bardzo dumni ze swojej Ojczyzny, „że jest taka, jak w ich marzeniach - wolna, bezpieczna i silna”.
Biorący udział w uroczystościach wicepremier W. Kosiniak – Kamysz, wspominając bohaterów bitwy o Monte Cassino i ich determinację w walce o wolność przypomniał, że odwaga, niezłomność i wspólnota to czynniki, które budują drogę ku wolności, ku bezpieczeństwu.
Szef rządu przytoczył słowa prezydenta Ukrainy Wołodymyra Zełenskiego, z którym odbył w czwartek telefoniczną rozmowę.
- Kilkadziesiąt godzin temu, w czasie długiej rozmowy, powiedział bardzo znaczące dla nas słowa: “my Ukraińcy, marzymy o tym, aby przynajmniej w części Ukraina była kiedyś tak bezpieczna, jak Wasza ojczyzna, jak Polska” – mówił Donald Tusk.
Cztery wymiary bezpieczeństwa
Zapewnił, że Polska jest i będzie bezpieczna. Poinformował, że rząd realizuje obecnie cztery wymiary, dzięki którym Polki i Polacy będą mogli czuć się bezpiecznie.
- Bezpieczeństwo geopolityczne. Jest to trwałe osadzenie Polski we wspólnocie Zachodu. Dlatego ważne jest, aby Polska dobrze wywiązywała się z roli lidera Zachodu;
- Bezpieczeństwo wewnętrzne. Premier zapowiedział, że w przyszłym tygodniu poinformuje o działaniach, które wymierzone są w autorów prowokacji oraz aktów sabotażu i dywersji w naszym kraju;
- Bezpieczne niebo nad Polską. Polska będzie uczestniczyć w budowie europejskiej obrony powietrznej, czyli tzw. kopuły europejskiej. Dlatego rząd podjął decyzję o budowie komponentu satelitarnego, który będzie częścią kopuły, zapewniającej bezpieczeństwo całemu kontynentowi. Donald Tusk zapowiedział, że Polska otrzyma na ten cel specjalną pożyczkę z Europejskiego Banku Inwestycyjnego w wysokości pół miliarda zł;
- Bezpieczna granica. Chodzi o wielki projekt budowy bezpiecznej granicy, w tym systemu fortyfikacji, a także takiego ukształtowania terenu, decyzji środowiskowych, które spowodują, że ta granica będzie nie do przejścia dla potencjalnego wroga. Na ten cel rząd przeznaczył 10 mld zł.
Narodowy Plan Obrony i Odstraszania nazwany został kryptonimem “Tarcza Wschód”.
***
Dowództwo 2 Korpusu Polskiego jest przeznaczone do realizacji zadań związanych z planowaniem użycia i dowodzeniem nowoczesnymi związkami taktycznymi przeznaczonymi do działań o wysokiej intensywności, wydzielonymi do operacji lądowej w środowisku wielodomenowym w czasie sytuacji kryzysowej i wojny w układzie narodowym i sojuszniczym.
Istotnym elementem w systemie dowodzenia jest posiadanie nowoczesnego 5 pułku dowodzenia, który umożliwia efektywne funkcjonowanie 2 Korpusu Polskiego w czasie pokoju i kryzysu a przede wszystkim stanowisk dowodzenia w czasie prowadzenia walki. Ry
Zdjęcie: CO MON
- Szczegóły
- Kategoria: Aktualności
- Odsłon: 1359
Wojsko Polskie zaprasza młodych ochotników do spędzenia części swoich wakacji na dobrowolnym, darmowym i ochotniczym szkoleniu wojskowym pod hasłem „Wakacje z wojskiem”. Za miesiąc szkolenia wojsko proponuje 6 tys. zł. Chętnie mają do wyboru trzy terminy szkoleń. Projekt wakacyjnej służby wojskowej skierowany jest przede wszystkim do osób pełnoletnich w wieku 18-35 lat.
Projekt wakacyjnej służby jest skierowany przede wszystkim do osób pełnoletnich w wieku 18-35 lat – szczególnie do tegorocznych maturzystów, studentów, osób w przerwie wakacyjnej oraz tych szukających pracy i zajęcia wakacyjnego. Służba w tym wypadku może stanowić alternatywę dla zwykłej pracy sezonowej.
Na szkolenia „Wakacje z wojskiem” można zgłosić się w każdej chwili. Procedury i formalności są proste i skrócone do minimum. Wystarczy wejść nasz portal Wakacje z wojskiem - Ministerstwo Obrony Narodowej - Portal Gov.pl (www.gov.pl), zadzwonić na infolinię 800 180 110, otworzyć listę kontaktową projektu lub po prostu zgłosić się do każdego punktu rekrutacyjnego Wojska Polskiego.
https://www.gov.pl/web/obrona-narodowa/wakacje-z-wojskiem
Oferta „Wakacje z wojskiem” to 70 lokalizacji w całym kraju. Można wybrać odpowiednią dla siebie jednostkę wojskową – czy to pod kątem odległości, terminu czy charakteru służby. Będzie można się sprawdzić m. in. jako żołnierz wojsk lądowych - piechoty, marynarz, żołnierz desantu, czołgista, rakietowiec i wiele innych. Dla każdego wojskowi rekruterzy znajdą pasujący model służby. Szerszych informacji na temat szkoleń udzielają przedstawiciele Wojskowych Centrów Rekrutacji we wszystkich województwach.
Zaplanowano 3 turnusy - po 27 dni każdy
W okresie wakacji odbędą się 3 turnusy szkoleń w całej Polsce. Pierwszy startuje już 10 czerwca. Można wybrać dowolne miejsce i termin. Za 27 dni szkolenia każdy otrzyma 6 tys. zł. Terminy to:
- 06. - 6.07.
- 07. - 10.08.
- 08. - 14.09.
Jak podkreślił szef MON Władysław Kosiniak-Kamysz, udział w turnusie szkoleniowym to także pierwszy krok do ewentualnej dalszej służby wojskowej. Po kursie uczestnicy domyślnie trafią do rezerwy pasywnej, chętni jednak będą mogli odbyć 11-miesięczny kurs specjalistyczny w ramach dobrowolnej zasadniczej służby wojskowej, przejść do służby w WOT, a także rozpocząć ścieżkę do zostania żołnierzem zawodowym.
Minister przypomniał również o innych skierowanych do cywilów akcji związanych ze szkoleniami wojskowymi — w tym program "Edukacja z wojskiem", w ramach którego żołnierze prowadzą specjalnie przygotowane szkolenia dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych, a także program "Trenuj z wojskiem", w ramach którego chętni mogą wziąć udział w jednodniowych szkoleniach z instruktorami z Wojska Polskiego.
#WakacjezWojskiem – rusza kolejny projekt wzmacniający bezpieczeństwo Polaków
— Ministerstwo Obrony Narodowej 🇵🇱 (@MON_GOV_PL) May 16, 2024
-
Wicepremier W. @KosiniakKamysz: Przedstawiamy nowy projekt, który rusza w tym roku „Wakacje z wojskiem”. Wielokrotnie powtarzałem, że dla naszego rządu absolutny priorytet to bezpieczeństwa Polski.… pic.twitter.com/jM1NzZCtad
"To jest racja stanu, żeby dobrze przygotować nasze społeczeństwo. Żebyśmy jak największy poziom bezpieczeństwa, wszyscy musimy się w to angażować" — powiedział szef MON.
Projekt „Wakacje z wojskiem” jest strategicznym zamierzeniem MON i Wojska Polskiego mającym na celu zwiększenie potencjału rezerw oraz promocję służby wojskowej. Ry
zdjęcie: kpt. Sławomir Kozioł ( 18 DZ)
- Szczegóły
- Kategoria: Aktualności
- Odsłon: 797
Ochrona granicy państwowej, kontrola ruchu granicznego, zapobieganie i przeciwdziałanie nielegalnej migracji – to główne zadania Straży Granicznej, formacji, która 16 maja, obchodzi swoje święto. Centralne obchody Święta Straży Granicznej odbyły się na wyspie Oławianka w Gdańsku z udziałem Prezydenta RP Andrzeja Dudy, który wręczył nominacje generalskie. Promocję na pierwszy stopień oficerski otrzymało ponad 200 funkcjonariuszy.
Prezydent przypomniał, że w tym roku obchodzimy 33. rocznicę powstania tej formacji, a także 100. rocznicę powstania historycznej formacji wojskowej – Korpusu Ochrony Pogranicza – powołanej w 1924 roku, aby chronić granic odradzającej się Rzeczypospolitej. Podkreślił, że wagę i znaczenie tej służby nasze społeczeństwo poznało latem 2021 roku, gdy rozpoczęło się szturmowanie polskiej granicy z Białorusią przez nielegalnych migrantów.
Andrzej Duda wskazał, że ataki były realizowane przez reżim białoruski przy wsparciu władz na Kremlu. – Działania hybrydowe poprzedziły późniejszą agresję rosyjską na Ukrainę – zauważył.
Szef MSWiA Tomasz Siemoniak podziękował funkcjonariuszom Straży Granicznej za ich codzienną służbę i poświęcenie. Podkreślił przy tym, że kwestia bezpieczeństwa naszych granic to sprawa priorytetowa. Minister przypomniał, że Straż Graniczna musiała się zmierzyć w ostatnich latach z jednymi z największych wyzwań w historii tej formacji. Dodał przy tym, że funkcjonariusze Straży Granicznej zawsze mogą liczyć na wsparcie ze strony MSWiA.
Nominacje generalskie, promocje oficerskie i odznaczenia państwowe
Podczas obchodów Święta Straży Granicznej awans na stopień generała dywizji SG odebrał komendant główny SG gen. bryg. SG Robert Bagan. Z kolei komendant Podlaskiego Oddziału SG płk SG Sławomir Klekotka otrzymał awans na stopień generała brygady. Nowo mianowani generałowie otrzymali z rąk ministra Tomasza Siemoniaka pamiątkowe szable generalskie.
W czasie uroczystości odbyła się również ceremonia ślubowania nowo przyjętych funkcjonariuszy. Natomiast ponad 200 funkcjonariuszy zostało promowanych na pierwszy stopień oficerski, podporucznika Straży Granicznej.
Z okazji tegorocznego święta Straży Granicznej awanse na wyższe stopnie otrzymało w korpusie oficerskim ponad 170 funkcjonariuszek i funkcjonariuszy, w korpusie chorążych prawie 740 funkcjonariuszek i funkcjonariuszy, w korpusie podoficerów ponad 1000 funkcjonariuszek i funkcjonariuszy.
Prezydent RP Andrzej Duda wręczył Krzyże Zasługi oraz Medale za Długoletnią Służbę. Natomiast minister Tomasz Siemoniak wraz z komendantem głównym SG wręczyli funkcjonariuszom Medale Za Zasługi dla Straży Granicznej.
Wspólny koncert i musztra paradna Orkiestry Reprezentacyjnej SG
Dzień wcześniej, 15 maja, na Długim Targu w Gdańsku odbył się wspólny koncert i musztra paradna Orkiestry Reprezentacyjnej SG, Orkiestry Morskiego Oddziału SG oraz Kompanii Reprezentacyjnej SG.
Muzycy obu orkiestr Straży Granicznej zaprezentowali utwory muzyki regionalnej, które stanowią unikalne połączenie morza i gór. Nie zabrakło również utworów klasycznych, a także muzyki rozrywkowej i popularnej. Zaprezentowany został także, nawiązujący do tradycji podhalańskiej, pokaz tańca góralskiego z wykorzystaniem trombit.
Orkiestra Reprezentacyjna Straży Granicznej jest jedyną z orkiestr mundurowych, która podczas musztry paradnej używa tradycyjnych instrumentów ludowych, takich jak trombity beskidzkie, dzwonki pasterskie – „zbyrcoki”. Wyjątkowego charakteru dodaje jej góralska ciupaga w ręku tamburmajora. Za sobą ma przeszło 10 tysięcy koncertów.
Orkiestra Morskiego Oddziału Straży Granicznej jest znana z widowiskowych pokazów musztry paradnej i występów plasujących ją jako muzycznego ambasadora Straży Granicznej. Jej muzycy występują w marynarskich mundurach Straży Granicznej.
***
Straż Graniczna została powołana ustawą z dnia 12 października 1990 r., a swoje funkcjonowanie rozpoczęła 16 maja 1991 r. Aktualnie formacja ochrania ponad 3,5 tys. kilometrów polskiej granicy, z czego prawie 1,6 tys. przypada na odcinek zewnętrznej granicy Unii Europejskiej. W Straży Granicznej służbę pełni obecnie około 14,5 tysiąca funkcjonariuszek i funkcjonariuszy, ich służbę wspiera około 3 tysięcy pracownic i pracowników.
Strukturę formacji tworzy Komenda Główna, Biuro Spraw Wewnętrznych oraz 9 oddziałów: Warmińsko-Mazurski, Podlaski, Nadbużański, Bieszczadzki, Karpacki, Śląski, Nadodrzański, Morski, Nadwiślański. Cztery oddziały ochraniają lądową granicę zewnętrzną UE (Warmińsko-Mazurski, Podlaski, Nadbużański i Bieszczadzki), trzy zlokalizowane są przy granicy wewnętrznej (Karpacki, Śląski, Nadodrzański), jeden ochrania granicę morską i lądowy odcinek granicy zewnętrznej (Morski), jeden zadania realizuje wewnątrz kraju (Nadwiślański). Szkolenia i kursy doskonalące dla kadr formacji prowadzą powstała w ubiegłym roku Wyższa Szkoła Straży Granicznej w Koszalinie oraz 2 ośrodki szkolenia SG: w Kętrzynie i Lubaniu. MSWiA, KGSG, Ry
fot.: A. Mitura/MSWiA
- Szczegóły
- Kategoria: Aktualności
- Odsłon: 1630
Z dniem 8 maja br. do uzgodnień międzyresortowych trafił projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministra Obrony Narodowej w sprawie szkoleń w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy, który zamieszczony został na stronie Rządowego Centrum Legislacji pod nr wykazu 33. Projekt rozporządzenia ustala sposób i strukturę realizacji szkoleń z zakresu kwalifikowanej pierwszej pomocy oraz proces aktualizacji wiedzy w tej dziedzinie dla pracowników służb podlegających ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych oraz Ministrowi Obrony Narodowej, funkcjonariuszy, policjantów oraz strażaków, także żołnierzy.
Projekt tego rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 16 ust. 2 ustawy z 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. z 2024 r. poz. 652), zgodnie z którym szef MSWiA oraz szef MON zobowiązani, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw zdrowia, do określenia w drodze rozporządzenia sposobu i organizacji przeprowadzenia szkoleń w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy (KPP), mając na względzie potrzebę przeszkolenia żołnierzy i pracowników jednostek podległych lub nadzorowanych w liczbie niezbędnej do sprawnego funkcjonowania tych jednostek.
Mając również na uwadze zmieniające się potrzeby płynące z doświadczeń w realizacji szkolenia w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy w obu resortach, doświadczenia w wykorzystywaniu umiejętności udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy przez funkcjonariuszy, strażaków, policjantów, strażników granicznych, żołnierzy i pracowników, w tym podczas realizacji zadań wsparcia organów administracji publicznej np. w działaniach antykryzysowych, w czasie epidemii czy w czasie zabezpieczenia misji Polskich Kontyngentów Wojskowych poza granicami kraju niezbędne jest, aby zaktualizować zapisy obowiązującego aktu.
Wprowadzenie szeregu zmian w obecnie obowiązujących regulacjach
W stosunku do obowiązującego rozporządzenia, projektowany akt wprowadzi zmiany polegające m.in. na:
- znowelizowaniu regulacji dotyczących organizacji i prowadzenia szkolenia, wynikających z wieloletnich doświadczeń w realizacji procesu szkolenia przez ośrodki szkolące w obu resortach, dostosowania ich do rodzaju oraz specyfiki zadań poszczególnych służb a także z wyzwań i doświadczeń z realizacji niestandardowych zadań np. w trakcie przeciwdziałania i usuwania skutków pandemii wirusa SARS-Cov-2 czy klęsk żywiołowych jakie wystąpiły w kraju, w ciągu ostatnich kilku lat;
- wprowadzeniu zmian dotyczących przeprowadzenia zajęć praktycznych i teoretycznych oraz egzaminów i wymogów dla kadry dydaktycznej polegających na poszerzeniu możliwości prowadzenia zajęć przez wykwalifikowaną kadrę dydaktyczną, posiadającą co najmniej 5-letnie doświadczenie w wykonywaniu zawodu lekarza, lub pielęgniarki lub ratownika medycznego w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych w służbach podległych lub nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych albo w jednostkach podległych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, realizujący obowiązek kształcenia podyplomowego i doskonalenia zawodowego. Zapisy te mają na celu wykorzystanie potencjału dydaktycznego lekarzy, pielęgniarek oraz ratowników medycznych realizujących zadania zawodowe w służbach – co usprawni proces szkolenia poprzez zwiększenie dostępności kadry uprawnionej do prowadzenia zajęć. Jednocześnie zachowane zostały dotychczasowe zapisy umożliwiające prowadzenie zajęć przez lekarzy, pielęgniarki oraz ratowników medycznych pracujących w systemie Państwowe Ratownictwo Medyczne (system PRM);
- zaktualizowaniu nazewnictwa i zakresu zadań poszczególnych koordynatorów szkolenia oraz kierowników podmiotów szkolących, a także ich zakresu zadań – co wynika z odmienności specyfiki zadań poszczególnych służb podległych lub nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych albo w jednostkach podległych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej. Nazwy poszczególnych koordynatorów zostały zmienione i dookreślone w sposób wprost wskazujący na osobę koordynującą proces i organizację szkoleń w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy, w poszczególnych służbach i jednostkach – w miejsce dotychczasowych nazw, które zbliżone były do nazw wojewódzkich koordynatorów ratownictwa medycznego funkcjonujących w systemie PRM, posiadających zupełnie odmienny zakres zadań koordynacji funkcjonowania i realizacji zadań przez jednostki systemu PRM;
- zaktualizowaniu regulacji dotyczących oceny jakości szkolenia prowadzonego w poszczególnych podmiotach szkolących, polegających na dookreśleniu sposobów oceny jakości szkolenia, realizowanej nie rzadziej niż raz na kwartał, obejmującej ocenę następujących kryteriów:
- zgodność prowadzonego szkolenia z zatwierdzonym programem kursu i planem szkolenia;
- spełnianie wymogów w zakresie kadry i bazy dydaktycznej;
- wykorzystanie kadry i bazy dydaktycznej;
- dostępność aktualnych materiałów i pomocy szkoleniowych;
- analizę arkuszy ewaluacyjnych szkolenia.
Ocena szkolenia realizowana będzie przez poszczególnych koordynatorów szkolenia z kwalifikowanej pierwszej pomocy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz koordynatorów szkolenia z kwalifikowanej pierwszej pomocy Ministerstwa Obrony Narodowej w przyporządkowanych im zadaniowo podmiotach szkolących;
- wprowadzenia regulacji dotyczących katalogu sposobów i form aktualizacji wiedzy przez ratowników, obejmujących:
- udział w seminariach, warsztatach szkoleniowych organizowanych w macierzystej jednostce wojskowej lub przez jednostki, służby ratownicze, instytucje oraz organizacje działające w obszarze ratownictwa;
- udział w ćwiczeniach i pokazach;
- udział w zawodach, mistrzostwach lub innych formach współzawodnictwa;
- udział w formach kształcenia na odległość (e learning), opracowanych przez podmioty szkolące lub towarzystwa naukowe oraz instytucje działające na rzecz poprawy bezpieczeństwa w Polsce;
- samokształcenie przygotowujące do właściwej realizacji zadań na zajmowanym stanowisku służbowym oraz do wykonywanych zadań zawodowych.
- znowelizowaniu nazewnictwa poszczególnych podmiotów szkolących – zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Data wejścia w życie projektowanych przepisów została określona na 14 dni od dnia ogłoszenia.
Mykonos
zdjęcie: CS WOT
- Szczegóły
- Kategoria: Aktualności
- Odsłon: 5183
Skoro w ustawie o obronie Ojczyzny nie wprowadzono reguł obliczania terminów, to do wyliczenia okresu służby wojskowej powinny znaleźć zastosowanie przepisy Kodeksu Pracy. Należy zatem stosować art. 300 Kodeksu pracy, z którego wynika, że w sprawach nieunormowanych w przepisach prawa pracy stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu cywilnego, ale wyłącznie wówczas, gdy nie są sprzeczne z zasadami prawa pracy. Brak jest podstaw, aby okres służby wojskowej w przypadku żołnierza liczyć według odmiennych zasad, niż w przypadku innych pracowników – orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie.
W sprawie rozpoznanej przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w wyroku z 29 lutego 2014 r., sygn. akt II SA/Sz 962/23 żołnierz został zwolniony z zawodowej służby wojskowej i przeniesiony do pasywnej rezerwy wskutek upływu terminu wypowiedzenia stosunku służbowego zawodowej służby wojskowej dokonanego przez żołnierza.
Żołnierzowi przyznano:
- odprawę w związku ze zwolnieniem z zawodowej służby wojskowej w wysokości 100 % uposażenia zasadniczego wraz z dodatkami o charakterze stałym należnego w ostatnim dniu pełnienia służby, tj. 31 lipca 2023 r., z uwzględnieniem pełnej kwoty uposażenia zasadniczego wraz z dodatkami o charakterze stałym należnego żołnierzowi na ostatnio zajmowanym stanowisku służbowym w kwocie 7325,50 zł;
- ekwiwalent pieniężny za 34 dni urlopu wypoczynkowego, niewykorzystanego w 2023 r. w wysokości 1/22 części miesięcznego uposażenia zasadniczego wraz z dodatkami o charakterze stałym, tj. w kwocie 1.1321,32 zł;
- dodatkowe uposażenie roczne za 2023 r. w wysokości 1/12 pełnej kwoty uposażenia zasadniczego wraz z dodatkami o charakterze stałym otrzymanego w 2023 r., tj. w kwocie 4189,29 zł;
- gratyfikację urlopową niewykorzystaną przez żołnierza w 2023 r. w wysokości 35%, tj. łącznie w kwocie 5208 zł.
Żołnierz złożył odwołanie od decyzji. Zakwestionował wysokość przyznanej odprawy w związku z odejściem z zawodowej służby wojskowej, w wysokości 100 proc. uposażenia zasadniczego wraz z dodatkami, należnego w ostatnim dniu pełnienia służby, zamiast w wysokości 300 proc. podstawy (po pełnych 10 latach nieprzerwanej zawodowej służby wojskowej). Argumentował, że ustawa z 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (tekst jedn. z 2024 r., poz. 248, z późn. zm., dalej: ustawa) zawiera odwołanie do przepisu Kodeksu cywilnego tylko w dwóch wymienionych przypadkach, tj. art. 124 ust. 2 i w art. 492 ust 1 ustawy. Zdaniem żołnierza, w braku odwołania w tej ustawie do Kodeksu cywilnego w zakresie art. 458 ustawy – jego okres nieprzerwanej zawodowej służby wojskowej wyniósł 10 lat w dniu 31 lipca 2023 r., co uprawniało go do uzyskania 300 proc. odprawy.
Dowódca jednostki wojskowej utrzymał w mocy decyzję pierwszej instancji. Wyjaśnił, że żołnierz pełnił nieprzerwaną czynną służbę wojskową od 1 sierpnia 2013 r. do 31 lipca 2023 r. Zauważył, że ustawa nie definiuje sposobu obliczania terminów wskazanych w art. 458. Również przepisy rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z 27 czerwca 2022 r. w sprawie powoływania do zawodowej służby wojskowej, nie określają sposobu obliczania terminu trwania służby wojskowej.
Według urzędu drugiej instancji, wbrew twierdzeniom żołnierza zawartym w odwołaniu, zastosowanie w sprawie będzie miał art. 112 Kodeksu cywilnego, w związku z art. 110 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym jeżeli ustawa, orzeczenie sądu lub decyzja innego organu państwowego albo czynność prawa oznacza termin nie określając sposobu jego obliczania, stosuje się przepisy poniższe, tj. między innymi art. 112 Kodeksu cywilnego w brzmieniu: Termin oznaczony w tygodniach, miesiącach lub latach kończy z upływem dnia, który nazwą lub datą odpowiada początkowemu dniowi terminu, a gdyby takiego dnia w ostatnim miesiącu nie było - w ostatnim dniu tego miesiąca. Przy obliczaniu wieku osoby fizycznej termin upływa z początkiem ostatniego dnia. Zatem należało zastosować art. 112 Kodeksu cywilnego, w przypadku obliczenia terminu odprawy, o której mowa w art. 458 ustawy o obronie Ojczyzny.
Żołnierz złożył skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie. Zarzucił dowódcy błędne przyjęcie, że okres 10 lat, o którym mowa w art. 458 ust. 1 pkt 3 ustawy wyliczany jest z zastosowaniem art. 110 i art. 112 Kodeksu cywilnego. Już na gruncie poprzednio obowiązującej ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych w orzecznictwie wskazywano, że stosunek służbowy zawodowej służby wojskowej nie ma charakteru cywilnoprawnego. Zatem nieuprawnione jest sięganie do przepisów Kodeksu cywilnego. Na gruncie poprzednio obowiązującej ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych w orzecznictwie podkreślane było, że ogół spraw związanych z liczeniem okresów służby wojskowej jest w pełni regulowany właściwą ustawą (poprzednio ustawą o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych; aktualnie ustawą ustawa o obronie Ojczyzny). Skoro więc przepisy ustawy nie odsyłają do stosowania przepisów Kodeksu cywilnego w kwestii liczenia terminu określonego w latach, to urząd nie miał podstaw, by sięgać do art. 110 i art. 112 Kodeksu cywilnego.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie uznał argumentację żołnierza za słuszną i uchylił decyzje urzędów obu instancji w jego sprawie. W uzasadnieniu wyroku sąd podkreślił, że sprawy pracownicze żołnierzy są co do zasady regulowane w ustawie o obronie Ojczyzny, a w przypadku braku przepisów, zastosowanie znajdą rozwiązania zawarte w Kodeksie pracy. W ocenie sądu, w omawianej sprawie nie należy stosować przepisów Kodeksu cywilnego. Do tego rodzaju spraw stosuje się odesłanie przewidziane w Kodeksie pracy. Zgodnie z art. 301 § 1 Kodeksu pracy, szczególne uprawnienia związane ze stosunkiem pracy osób powołanych do czynnej służby wojskowej i zwolnionych z tej służby normują przepisy ustawy z 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny. Natomiast z art. 5 Kodeksu pracy wynika, że jeżeli stosunek pracy określonej kategorii pracowników regulują przepisy szczególne, przepisy kodeksu stosuje się w zakresie nieuregulowanym tymi przepisami. Z odesłania zawartego w art. 5 Kodeksu pracy wynika, że przepisy Kodeksu będą miały zastosowanie do nieuregulowanych przepisami ustawy o obronie Ojczyzny spraw pracowniczych.
Sąd podkreślił, że w orzecznictwie sądów wskazuje się, że sposób liczenia terminów określonych w przepisach Kodeksu cywilnego nie ma zastosowania do okresów, od których należy nabycie uprawnień pracowniczych. Np. w postanowieniu Sądu Najwyższego z 18 sierpnia 2021 r., sygn. akt II USK 210/21 Sąd Najwyższy orzekł, że okres służby wojskowej traktuje się jako okres równorzędny z rzeczywistym wykonaniem zatrudnienia w ramach stosunku pracy. Aktualne jest stanowisko wyrażone przez Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 19 grudnia 1996 r., sygn. akt I PKN 47/96, w którym sąd stwierdził, że sposób liczenia terminów określonych w art. 112 Kodeksu cywilnego nie ma zastosowania do okresów, od których zależy nabycie uprawnień pracowniczych - np. określonych w art. 153 czy 156 § 1 Kodeksu pracy. Sąd Najwyższy wielokrotnie wskazywał, że skoro kwestia ta jest uregulowana w prawie pracy, to nie ma podstaw by sięgać do Kodeksu cywilnego, ponieważ w myśl art. 300 Kodeksu pracy stosujemy go do stosunków pracy tylko w sprawach nieunormowanych przepisami prawa pracy.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie wskazał, że brak jest podstaw, by sytuację żołnierza zwolnionego z zawodowej służby wojskowej różnicować i pozbawiać prawa do otrzymania odprawy w wysokości należnej - w tym przypadku w wysokości 300%, przyjmując niekorzystne zasady liczenia terminów, od których uzależnione jest nabycie odprawy. Nie tylko nie ma ku temu podstaw w ustawie o obronie Ojczyzny., ale prowadzi to do naruszenia konstytucyjnej zasady równości. Brak jest podstaw, aby okres ten w przypadku żołnierza liczyć według odmiennych zasad, niż w przypadku innych pracowników.
Odprawa z art. 458 ust. 1 ustawy o obronie Ojczyzny jest świadczeniem należnym w zamian za przepracowanie określonej liczby lat pracy. O liczeniu terminów w prawie pracy przesądza art. 300 Kodeksu pracy, który stanowi o odpowiednim stosowaniu przepisów Kodeksu cywilnego, jeżeli nie są one sprzeczne z Kodeksem pracy. Stosunek pracy kończy się ostatniego dnia miesiąca, a nie, jak uznały urzędy w omawianej sprawie pierwszego dnia kolejnego miesiąca.
Przy rozpoznaniu omawianej sprawy ponownie urzędy będą musiały zastosować się do omawianego wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie.
Aneta Mościcka