... ...

Choć dotąd moździerz samobieżny RAK kojarzył się przede wszystkim z systemem  zainstalowanym na podwoziu kołowym Rosomak, to doświadczenia  wojny w Ukrainie wskazują, że bardzo poważnie rozważana jest jego opcja na podwoziu gąsienicowym z nową wieżą. Nad nową ofertą pracuje już Huta Stalowa Wola S.A.

HSW S.A. rozpoczęła prace nad 120 mm moździerzem samobieżnym o kr. RAK na podwoziu gąsienicowym w 2005 r. finansując je ze środków własnych, a od 2007 r. z finansowaniem pozyskanym z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. W 2009 r. podpisano umowę pomiędzy HSW S.A. i Departamentem Polityki Zbrojeniowej MON na realizację pracy rozwojowej, która umożliwiła zbudowanie prototypów oczekiwanego przez wojsko moździerza na podwoziu kołowym transportera Rosomak oraz na podwoziu gąsienicowym 2S1 Gożdzik.

Moździerz samobieżny kalibru 120 mm składający się z pojazdu kołowego oraz autonomicznej wieży od 2017 r. funkcjonuje na wyposażeniu Sił Zbrojnych RP. Od tego czasu w HSW S.A. pracowano też nad nowym lekkim podwoziem gąsienicowym LPG pod kątem potrzeb moździerza samobieżnego. Wykorzystywano przy tym bogaty zasób doświadczeń i wiedzy technicznej zgromadzony podczas projektowania prototypu nowego bojowego pływającego wozu piechoty BORSUK oraz produkcji wozów dowódczo-sztabowych. 

Podczas MSPO w 2021 r. HSW S.A. zaprezentowała zmodernizowaną wersję samobieżnego moździerza automatycznego M120G RAK na zmodyfikowanym lekkim  podwoziu  gąsienicowym (LPG).  Zamieniono  m.in.  zawieszenie z wałków skrętnych na hydropneumatyczne, zastosowano rolki podtrzymujące oraz zredukowano liczbę kół jezdnych z 14 do 12. Po haubicy KRAB zawieszenie tej klasy otrzymał BORSUK oraz właśnie LPG.

Dzięki nowemu  wariantowi  podwozia w wersji gąsienicowej moździerz automatyczny RAK dysponuje nie tylko lepszymi parametrami trakcyjnymi, ale także zapewnia wyższy komfort i bezpieczeństwo załodze.  Najbardziej widoczną zmianą jest nawiązanie wyglądu korpusu podwozia moździerza do designu NBPWP BORSUK.

Konstruktorzy z HSW S.A. pracują nad nową wersją wieży do gąsienicowego RAKA. W nowszej wersji moździerza przebudowano korpus wieży celem polepszenia ergonomii pracy załogi, poziomu ochrony balistycznej oraz zabudowy nowego układu dosyłania. Moździerz otrzymał opracowany przez HSW nowy układ dosyłania zwiększający szybkostrzelność z obecnych 6-8 do około 10-12 strz./min, co jednocześnie dzięki optymalizacji ilości napędów niezbędnych do procesu dosyłania wpływa korzystnie na niezawodność moździerza na polu walki. Opracowanie tych rozwiązań zostało w całości sfinansowane przez Hutę Stalowa Wola i do firmy należą prawa własności intelektualnej.

W docelowej wersji załogę pojazdu będzie stanowić 3 żołnierzy z możliwością obsługi przez 1 osobę, a jednostka ognia przewożona na pojeździe wynosić by miała 60 nabojów, z czego 20 w magazynie wieżowym. Moździerz wyposażony jest w terminale systemu dowodzenia i kierowania ogniem, komputer balistyczny, system celowniczy z celownikiem do strzelania na wprost z kamerą termowizyjną  i dalmierzem laserowym, układ automatycznego naprowadzania moździerza na cel, system zarządzania łącznością wewnętrzną i zewnętrzną, stanowisko strzeleckie z karabinem 7.62 mm oraz hybrydowy system nawigacyjny. Ochronę zapewnia system ostrzegania o opromieniowaniu i wyrzutnie granatów dymnych. Załoga dysponuje dzienno-nocnymi przyrządami obserwacyjnymi (dowódca systemem obserwacji dookrężnej).

Nowa wieża moździerza 120 mm moździerza samobieżnego może być posadowiona zarówno na podwoziu LPG, jak i na podwoziu Borsuka.

Najnowsza wersja moździerza gąsienicowego RAK ma być prezentowana  podczas  XXXIII MSPO w Kielcach.

Wybrane dane taktyczno-techniczne moździerza samobieżnego kalibru 120mm na zmodyfikowanym podwoziu gąsiennicowym LPG:

  • Długość: 7360 cm
  • Szerokość: 2870 cm
  • Wysokość: 2680 cm
  • Masa bojowa:  22 tony
  • Kaliber moździerza: 120mm
  • Długość lufy:  300 cm
  • Donośność maksymalna: 8-12 km
  • Szybkostrzelność: 8-10 strz./min